Hem Inlägg RSS Länkar


Settings vs. PLAY!

Upplagd av Markus kl. 20:17
Jag har varit och lyssnat på PLAY! när de senast hälsade på i Stockholms konserthus för drygt två år sedan. Och jag har varit och lyssnat på Settings när de hälsade på i Norrlandsoperan i Umeå för drygt en månad sedan.

Vad är detta då? Det är symfoniorkester, med en kör, som spelar TV- och datorspelsmusik.

När man berättar om detta för sina vänner och bekanta är det svårt för dem att förstå hur man spelar upp blipp blopp med en symfonorkester, och dessutom får det att låta bra. Givetvis, för er som inte förstår det redan, så skrivs musikstyckena om så att det blir en symfoniversion utav det hela. Och resultatet utav detta är öronorgasm utan dess like.

Nu var det som sagt två år sedan jag lyssnade på PLAY!, så jag minns inte hur programmet för den såg ut. Dock minns jag att avslutning INTE var One Winged Angel, vilket jag hade hoppats på. Istället var det en låt från Final Fantasy VI om jag inte minns helt fel. Däremot har jag bra minne om Settings (mestadels också för att jag har kvar dess programblad brevid mig).

Settings var uppdelat i två akter (likaså var PLAY!). Där akt ett var endast västerländska kompositörer och akt två var endast österländska kompositörer. Detta mina damer och herrar var öppningslåten, jag fick gåshud från första noten. Hög ljudnivå är det som gäller förövrigt.




Och fortsättningen blev inte sämre. Eller vad sägs som att det hela fortsatte med musik från Killzone 2, C64 medley, Halo, Halo 3, Bioshock (tre låtar) och slutligen en låt till från Killzone 2 innan första akten var slut. Andra akten var inte sämre med låtar från Suikoden, Suikoden II, Shadow of the Colossus, Secret of Mana, Final Fantasy VI, Final Fantasy VII och kvällen avslutades med...




Presentatör för detta spektakel var ingen annan än Orvar Säfström, och han gjorde det hela väldigt bra med berättelser om spelet och dess stämning innan varje låt.

Jag ger både PLAY! och Settings fyra ölar utav fem och är absolut något man bör lyssna på om tillfälle ges. Och om någon skulle vara i Stockholm imorgon den 19:e Mars så är faktiskt PLAY! där och spelar! Bara att köpa en biljett och dra dit!

0 Response to "Settings vs. PLAY!"