Hem Inlägg RSS Länkar


I min källare just nu

Upplagd av Christoffer kl. 19:43
Har just nu två ale- och en vinjäsning på gång. Tre små tunnor som puttrar glatt i min källare.

Vinet är av rödvinbär som vi plockat från vår trädgård i somras. Om detta projekt blir bra ska jag nog prova på några andra växter eller bär från trädgården till hösten. Det är ganska intressant med vinjäsning och tar väldigt lång tid. Och det är troligen ännu viktigare med lagringen än vad det är med öllagring. Jag är helt novis på detta eftersom det är första gången jag gör vin från frukter eller bär. Det enda jag provat tidigare var en sån där 7-dagars sats, och det var typ 10 år sen eller nåt.

Ölen jag har på gång är båda ale (en har både ale och lagerjäst). Båda är bryggda från extrakt utan någon form av mäskning och specifikationerna ser ut som följande:

1. Brown Ale - Bryggd från Munton & Fison's färdiga sats "Nut Brown Ale" med enbart en tillsats av pomeransskal och 200g maltodextrin (för fyllighet). Den här kallar jag för "Duck Ale". Jästen är den medföljande ale-jästen.

2. Belgian Abbey Style Ale - Bryggd med pilsner malt extrakt, färdighumlat från Munton & Fison. Här har jag, istället för det klassiska kandisockret, lagt till 500g mörkt muscovado socker (som jag hoppas ger ungefär samma smak), färsk-krossade koriander frön, caramelmalt (crystalmalt) och vanligt socker (som jag har förstått att munkarna använder) samt majsstärkelse (vetestärkelse använder väl munkarna, tror jag). Plus att jag blev experiment sugen och la till lite kakao och snabbkaffe. Jag kallar denna för "Chip 'n' Ale".

Munkölen hade jag lite show med. Som jäst till denna, eftersom den skulle hamna på ett högt OG (mkt socker) och bli hyfsat stark, var en Wyest - Belgian Abbey Style I, som är en blötjäst. Men den var tänkt att göras en förkultur på. D.v.s. odla upp jästmängden i en mindre del vört (maltkok). Men jag hade ingen extra malt att tillgå. Så jag tänkte att förkulturen är ju till för typ 25 liter och jag hade ju bara tänkt att göra 10 liter, så jag kanske skulle kunna ha i den direkt. Grejjen är ju bara att det kan gå lite segare i början och att den kanske inte jäser ut helt. Hur som helst hade jag bråttom (barnen var på högvarv och ville gå ut) så jag hade bara i den direkt i vörtkoket.

Efter ett par timmar och det fortfarande inte hade börjat bubbla i röret blev jag lite orolig. Det är ju nämligen så att om inte jäsningen sätter igång så är ju vörten i kontakt med luften (och eventuellt bakterier) och riskerar att bli infekterad. Så jag fick panik och hade i en torrjäst som jag hade liggandes. Så nu finns det två sorters jäst i bryggden.

Min ultimata förhoppning är denna:
Torrjästen som jag hade liggandes klarar med största sannolikhet inte att jäsa mer än 5-6 % innan den dör av alkoholen, munkölsjästen klarar säkert 10 %. Så nu hoppas jag att torrjästen startar först och äter så mycket socker som möjligt och gör om det till alkohol och sedan kommer munkjästen (som enligt förhoppning vaknar till lite senare) och tar hand om resten av maten.

Det sämsta vore detta:
Torrjästen startar och tar hand om en liten del, munkjästen tar hand om en liten del. Sen tar munkjästen slut och torrjästen dör av alkoholen. Och jag får en väldigt söt öl med låg alkoholhalt och lite estrar och fenoler.

Jaja hur som helst blir det väl öl iaf.

3 Response to "I min källare just nu"

  1. Inga-Maj Said,

    Nice! :) Gillar dina etiketter!

     

  2. Mr B Said,

    jag gillar dem mera

     

  3. lina Said,

    Haha ja det var typ 10 år sedan, jag kom ihåg att jag drack det i smyg med dig och Jimmy ute i din husvagn och blev full haha..
    Snygga etiketter som vanligt!