Hem Inlägg RSS Länkar


Nytt Zelda på gång

Upplagd av Mr B kl. 11:01
Det kommer ett nytt Zelda till Nintendo DS, Spirit Tracks. Jag tillhör ju den typen av gamer som bara räknar spelen till de stationära konsolerna som riktiga uppföljare. Så i den bemärkelse går jag inte bananaz över ett nytt zelda till DS.
Jag uppskattade dock det första Zelda till DS (The Phantom Hourglass) som var en direkt uppföljare till The Wind Waker som verkligen var en positiv överaskning på mig.
Att de kunde få Zelda att fungera på öppet hav hade jag svårt att tro innan. Jag trodde man skulle tappa för mycket av Zelda känslan. Och i slutet när man får åka ner till gamla Hylie som ligger under havet så fick man ståpäls. Det gjorde att The Wind Waker knöt samman till en värld man känner igen och man fick den riktiga Zelda känslan.
The Phantom Hourglass led dock av ett helt felaktigt sätt att använda stylysen vilket skapade ömmande handleder. Det finns till och med en omgjord version att tanka på nätet där de lagt om styrningen till styrkorset så man slipper fippla med pennan för att springa omkring.

Den första trailer för Spirit Tracks ger dock vibbarna av att de inte riktigt orkat köra hela vägen ut. Känns som de använda exakt samma koncept som på The Wind Waker och The Phantom Hourglass men gjort om havet till gräs och båten till ett tåg. Man transporterar sig via en tågräls vilket kommer göra att upptäckande inte blir lika dynamiskt.
Jag tycker att även i the Phantom Hourglass så hade man tappat en del av utforskarkänslan och den första intrycket är att det kommer bli än mera påtagligt i detta spel.
Grafiskt så funkar den speciella Cell Shading som användes först i the Wind Waker på ett riktigt fint sätt. DS kan inte framkalla bra 3d grafik och få det att kännas modernt, då är det bättre att köra på den tecknade känslan som ger en mjukare och på alla sätt snyggare grafik. Det gör även att man slipper tro att man spelar ett PC spel från 1996 med texturlös 3d grafik med taggiga kanter.

0 Response to "Nytt Zelda på gång"