Hem Inlägg RSS Länkar


Torsdags-Mackan

Upplagd av Markus kl. 20:25
Idag är det torsdag och för PlayStation 3-ägare betyder det nya grejjer till PlayStation Network. Nu när ThreeSpeech är nedlagd i väntan på en ny sida till sommaren så är det svårt att få veta riktigt vad som är nytt på PSN. Men, jag begav mig in i kategorin "Latest" för att se om jag hittade något som såg nytt ut och värt att testa. Och jag hittade två saker.

ZEN Pinball
Flipper har alltid varit en svaghet för mig, men ingenting har någonsin kunnat ens peta på Pinball Fantasies (till Amiga), inte ens med hoppstyltor som hjälp. Så ett flipperspel till PS3 kanske skulle kunna göra det hittills omöjliga?
Med mina 20 minuters testande utav demot är svaret väldigt enkelt: Nej. Inte på långa vägar. Spelet är redan bortraderat från min PS3'a.
Man använder R1 och L1 för flipprarna, vilket som är helt idiotiskt när de fantastiska analoga R2 och L2 finns tillgängliga. Så allt man gör i spelet är att vänta på att bollen ska röra en flipper och sedan trycker man på R1 eller L1, pang! Bollen flyger iväg och man väntar glatt på att bollen ska röra en flipper igen. Hade de använt R2 och L2 istället så att flipprarna inte går från viloläge till fullt utslag på ett enkelt knapptryck så tror jag spelet hade fått bra mycket mer liv i sig. Men nu är det inte så.
Spelet, baserat endast på demot, får 1 öl utav 5 av mig i betyg.

Savage Moon
Savage Moon är ett Tower Defense-spel i framtidsmiljö. Din uppgift är att bygga minigun-, blockerings-, granatkastar- och lasertorn (mer torn finns) för att döda aliens (tänk Starship Troopers) som vill förstöra din bas. Så med tornens hjälp ska du bygga igen så mycket som möjligt utav kartan (där du kan bygga) så att aliens får så lång väg som möjligt till din bas, samtidigt som du vill att alla dina torn ska göra någon nytta också. Man kan uppgradera tornen så att de gör mer skada, skjuter snabbare och når längre. Research finns också med så att du kan uppgradera tornen ännu mer eller får helt nya torn att köpa. Pengar får du för varje alien du lyckas döda.
Återigen är det demot jag har testat. Man får börja på en tutorial-bana för att lära sig spelet och några utav dess torn. Efter det får man spela på en bana i 300 sekunder (5min) innan demot är slut.
Jag har spelat TD sedan StarCraft, och jag vet inte hur många dagar jag lagt ner på TD i WarCraft III så jag har spelat både bra och dåliga TD's. Intrycket jag fick Savage Moon-demot är att det är ett bra TD-spel! Det här spelet kommer nog köpas inom en snar framtid.
Jag gillade verkligen hur uppgradering utav tornen gick till, och hur forskningen gick till. Det jag inte gillade var svårighetskurvan från tutorialbanan till den andra banan. På tutorialbanan hade aliens en "väg" de var tvungna att gå. På den andra banan trodde jag det var något liknande, men de kunde även ta en väg längs kartans nederkant, raka vägen till min bas. "Ojdå.."
Spelet, endast baserat på demot, får 3 öl utav 5. Den får inte högre än 3 eftersom TD alltid är ett TD - ett tidsfördriv ett litet tag, när man väl klarat av några banor är det bara samma sak om och om igen. Så för att vara ett TD får den alltså "högsta" betyg.

Annan rolig info
PlayStation 3 firmware 2.76 släpptes idag, ladda ner den nu om du inte redan gjort det så att du inte behöver göra det på den där roliga festkvällen med alla dina polare! Vad som är nytt? De var ganska fåordiga av sig denna gång... "This is a minor update that improves the playback quality of some PS3 format software."

Bionic Commando: Rearmed till halva priset i en vecka! Detta som ett jippo eftersom Bionic Commando släpps den 22:a (19:e i USA). Så om du inte redan äger detta underbara spel, vad FAAN väntar du på!? KÖÖP!

1 Response to "Torsdags-Mackan"

  1. Christoffer Said,

    Måste väl köpa BC - Rearmed nu då tillslut...