Hem Inlägg RSS Länkar


Top 10 Fula konsoller

Upplagd av Christoffer kl. 18:30

Det här var en rätt svår lista att göra. Det finns många jättefula konsoller, speciellt från första generationen typ pong-eran. Men många av dom såg ganska lika ut och jag har här valt ut några som jag tyckte utmärker sig en aning.



10. PS2
Jag får börja listan med en förra generationens konsoll. För likt mode känns den förra trenden i design av konsoller så tråkig. Kantig, plottrig och något påminnande om en kylare eller ett element kommer PS2 - Silver edition på 10:e plats.

9. Xbox
Xbox:en har likt PS2:an något som påminner om kylflänsar utanpå och den här genomskinliga gröna varianten vet jag inte var jag skulle kunna passa in i mitt vardagsrum.


8. Panasonic 3DO
Panasonic's 3DO var ingenting att komma med ens på den tiden det begav sig. En gammal VHS med fyra pelare till hörn gjorde sig nog bättre i TV-rummet för en si sådär 10-15 år sen tillsammans med en tjock-TV men nu ser den varken retro eller ny ut, bara ful.


7. Mega Drive med 32x och Mega CD
Det är som att två Mega Drive syskon parat sig och fått ett inavelsbarn med hemska missbildade utväxter. En fullt utrustad Mega Drive med 32X och Mega CD ser kanske en aning spaceig ut men är en svårplacerad möbel i vardagsrummet.


6. PC-Engine med CD-ROM
En PC-Engine i sig självt är faktiskt fortfarande en hyfsat snygg maskin men här på bild i kombination med CD-ROM:en är den ingen skönhet.


5. Retro DUO
Nu börjar vi komma till lite roligare maskiner som kanske alla är en aning fulsnygga. Först ut blir NES/SNES konsollen Retro Duo. När man tillverkar konsoller i sådana här färger så måste man ju förstå att det är väldigt begränsat för vilka som kan få en sån här möbel att passa till ens övriga färgschema.


4. Philips Tele-Spiel
Det är en av dom tidigaste "pong" konsollerna med utbytbara kassetter. Men hur dom har tänkt designmässigt gällande både form och färg är ju en gåta. Men lite fulsnygg är den ju dock.

3. Rollet Video Color
Rollet's konsoll med det passande namnet Video Color var en asien tillverkad lågbudget maskin som skulle rida på Atari 2600 vågen. Spelen var betydligt sämre och grafiken var ingen höjdare.


2. Telstar Arcade
Coleco's Telstar Arcade var den mest avancerade "pong"-maskinen som släpptes. Den var inte heller vad man kan kalla en renodlad pong eftersom det fanns 3 olika typer av spel på den (pong, racing och skytte) och utbytbara kassetter och tillhörande kontroller. Den får dock pluspoäng för dom skumma triangelformade kassetterna som man liksom trycker fast där i mitten på konsollen.


1. N64 - Pikachu edition
N64 var inte vacker till att börja med. Men när man gör den lite bredare ger den en lila och gul färg och slänger på en Pikachu som i sig är tramsigt så blir det gräsligt fult. Det ut som en barnleksak. Ett låtsas Tv-spel som egentligen bara är ett skal. Eller tja jag tror inte ens att jag skulle ge en sån leksak till mina barn.


Saknas någon konsoll? Tycker du att listan är helt och hållet fel? Skriv kommentarer.

2 Response to "Top 10 Fula konsoller"

  1. Johan Said,

    Jag saknar gamla hederliga NES, den är fan inte snygg. Den där Retro DUO däremot skulle kunna vara med på en Top 10 Snygga.

     

  2. Christoffer Said,

    Att ha med NES på sin top 10 fula konsoller lista är ju nästan som att sätta morsan på en en top 10 fula brudar lista. Det kan vara sant (min morsa är inte så ful) men det är bara inte rätt på nåt vis.