Hem Inlägg RSS Länkar


Top 10 Spel på VC

Upplagd av Christoffer kl. 18:40

Jag tänkte försöka komma med Virtual Console uppdateringar nån gång lite nu och då. Jag börjar med en lista över spel som jag tycker man borde ha i samlingen.

Så här kommer min... Top 10 Virtual Console spel att äga (den självklara listan, jag ska sätta ihop en Top 10 spel du inte visste också):


10. Donkey Kong Country
När man första gången slog på SNES'en med Donkey Kong i tänkte man "Herre gud det är så här framtiden ser ut". Grafiken i spelet slog en hel spelvärld med häpnad.

Rare hade satsat, på den tiden, löjligt feta summor pengar för att ta fram förrenderade sprites och bakgrunder. Och inte nog med det, man hade på något sätt tagit sig förbi det maximala antalet färger som SNES'en kunde frambringa.

Men spelet levde inte bara på grafiken, utan är faktiskt välgjort och spelbart även idag. Om än grafiken inte lever upp till dåtidens hype.



9. Y's Book I & II
Ett RPG som satte standard för sin tid. Det kom till TurboGrfx/PC-engine CD och var stort.

Man ser spelaren uppifrån som man gör i Zelda och utforskar grottor, spöar monster o.s.v. Spelet är fortfarande rätt så bra men har inte åldrats riktigt värdigt. Jag tycker dock att det förtjänar en plats på listan.





8. Secret of Mana
Kanske inte det bästa av Mana spelen, men fortfarande riktigt bra. Speciellt om man är två eller flera... japp du hörde rätt. Det är ett rollspel för flera spelare. Jag kan inte förstå att man inte försöker slänga in åtminstone nån typ av co-op på alla rpg. Det är ju skitskoj att kunna spela spelet med sin flickvän eller sina polare.

Grafiken ser hyfsat bra ut och storyn är väl okej. Men hör och häpna striderna sker i realtid och utan random encounters (det var nytt för den tiden men vissa har verkar inte ha förstått det än).



7. Castlevania 3 - Draculas Curse
Spelade inte det här spelet när det begav sig, men har tankat det när det kom ut på VC.

Måste vara det överlägset bästa Castlevania spelet till NES. Grafiken är top of the line och kontrollen sitter som den ska.

Det blir inte sämre av flera spelbara karaktärer som man kan hitta under spelets gång. Grant, en pirat som kan ändra riktning i hoppen och klättra längs väggar och tak. Sypha som är en svag brud med förmågan att kasta besvärjelser. Och så utgör allas vår favorit Alucard en spelbar karaktär också, fast han är inte så bra här.



6. Super Mario RPG - Legend of the seven stars
Super Mario och RPG måste bli bra, eller? Jodå Mario RPG är grymt bra.

Grafiken är hyfsad och storyn bra. Det är förstås, som man kan tro, ett rpg-light och inget Final Fantasy direkt. Men det har enorm charm och humor.

Spelet kom aldrig ut i sverige, fråga mig inte varför. Men nu är det bara att tanka på VC.




5. Mega Man 2
Perfektion i 8-bitar skulle man kunna säga. Det är så här plattform ska se ut.

Lagom svårighetsgrad (läs 8 bitars mässigt sett), vackra bakgrunder och sprites och 8 bits plink-plonk att dö för.









4. The Legend of Zelda - A Link to the past
Ett av dom bästa SNES-spelen nånsin. Jag minns fortfarande känslan av öppningssekvensen i spelet när jag spelade det för första gången. Och bara tanken av det får mitt hjärta att slå snabbare. Regnet som smattrade mot den lilla stugan...

Så här bra var nintendo. En gång i tiden gjorde dom spel som fick världen runt omkring att stanna. Jag var Link, Link var mig. Nintendo, varför?!? Casual gamers, pengar, girighet...




3. Super Metroid
Fuck Lara Croft, Samus Aran är den riktiga tv-spels hjältinnan.

Super Metroid har åldrats med stil. Det finns inte många plattforms spel som håller den här klassen än idag.

Spelet till SNES är det bästa i Metroid serien, även om jag tycker att 3D-spelen är riktigt bra också. Ingen spelsamling är komplett utan Super Metroid.



2. The Legend of Zelda - Ocarina of time / Majoras Mask
Man kan kanske inte säga att några N64 spel åldras med värdighet. I alla fall inte grafiskt. Men magin i Zelda spelen till N64'an är oslagbar. Att rida fram över Hyrule Field i soluppgången är så vackert att jag vill gråta. Och musikslingorna som etsat sig in mitt huvud kan jag fortfarande komma på mig med att gå och nynna än idag.

Jag vet att många skulle sätta A Link to the past över Ocarina / Majoras men dom har fel. Det här är de näst bästa spelet som finns på VC.



1. Super Mario World

Ja, det finns väl inte så mycket att säga. Det här spelet listar många som det bästa spelet som någonsin gjorts och jag är böjd att hålla med.

Det är ett spel som man plocka upp och spela när som helst och man blir aldrig less. Nintendos magi var fullkomlig. 16 bitar blir inte bättre.

Super Mario Brothers till NES har länge varit det bäst säljande spelet nånsin men är numera slaget av Wii Sports (som ju är minst lika bra eller bättre?). Super Mario World hamnar kanske på 8:e plats eller nåt.

Om man bara får äga ett spel så är valet självklart.




Kom gärna med kommentarer.

2 Response to "Top 10 Spel på VC"

  1. Mr B Said,

    Zelda: A link to the past har otroligt bra musik som jag jämnt får ståpäls av.
    Skillnaden som jag tycker mellan de spel som släpptes till Snes och de som släpptes till N64. Och då tänker jag i stora drag är att SNES spelen fortfarande ser snygga ut medans N64 spelen ser...texturlösa och tråkiga ut.
    Så jag håller nog A link to the past som bäst som etta.
    Super Mario World är ju ett sjukt bra och fortfarande snyggt spel.

     

  2. Christoffer Said,

    Jo, men jag skrev ju det också. N64 spelan åldras inte värdigt grafikmässigt.

    Men man får ju försöka bortse från upplösning och dåliga texturer. Och försöka se dom mer som 2D spelen och förstå vilket hantverk det var för den tiden. Liksom vad dom gjorde med penslarna och duken som dom blivit tilldelade. Man skulle t.ex. säga att SFII till SNES är ett snyggt spel än, men man skulle inte kunna hävda att det är snyggare än SFII HD remix.

    All utveckling har ju liksom mest bara skett inom 3D.

    Men jag kan också hålla med vid en mindre djup analys så ser inte N64 spelen så roliga ut (inte PS1 för den delen heller).