Metal Gear 2: Solid Snake (MSX) |
Många tror, som jag rätt länge själv trodde, att Hideo Kojimas storslagna serie började på NES men så är inte fallet utan serien startade på en hemdator vid namn MSX. Så intresserad av var Metal Gear serien startade, lite lätt bakis sittande i en soffa bredvid Mr. B., begav jag mig ut på nätet för att ladda ned en MSX-emulator och Metal Gear 2 - Solid Snake (den engelska översättningen är att föredra). Och kom då på hur lite jag egentligen visste om MSX. Så jag kände mig tvingad att ta reda på lite fakta och har här skrivit ned en kort sammanfattning.
MSX
MSX utvecklades under ledning av Microsoft på åttio-talet i ett försök att standardisera hemdatorn. Det var Kazuhiko Nishi VD:n för Microsoft Japan som kom på iden att man borde göra en dator-standard ungefär som VHS blivit för video. Det var inte så många datorer som såldes på våra breddgrader och inte ens USA för den delen. Men den sålde ändå rätt bra, typ 5 miljoner ex. världen över.
MSX var ett tag den ledande plattformen för japanska tv-spels studios och således såg en del kända spelserier dagens ljus på det här formatet för första gången. Då bland annat Metal Gear, Bomberman och Parodius. Andra spelserier som nådde formatet var också Final Fantasy, Dragon Quest, Castlevania och Contra.
Bomber Man (MSX) |
Parodius (MSX) |
Det kom ett flertal modeller och uppgraderingar till MSX:en och man kunde köpa mängder med tillbehör typ skrivare, bandare m.m. och sånt. Här kommer en kort sammanfattning av modeller:
MSX 1 (8-bit)
CPU:n var en Zilog Z80A på hissnande 3,579 Mhz och den klarade en upplösning upp till 256x192 pixlar. Den var utrustad med 16kb RAM och operativsystemet var Microsoft eXtended BASIC.
MSX 2 (8-bit)
Med samma processor som ettan men den klarade den höga upplösningen 512x212 och den var också utrustad med betydligt mera minne, hela 64-128kb.
MSX 2+ (8-bit)
Här hade man utökat minnes platserna så man kunde få plats med upp till 48mb RAM.
MSX Turbo R (16-bit)
Den slutgiltiga MSX:en med dubbla processorer. Både den gamla 8-bitarn och en ny 16-bits på 14.38 Mhz. Ljudkretsarna var starkt förbättrade och operativsystemet uppgraderat. Det känns som den skulle kunna ha tävlat med Amiga 500 eller så. Tråkigt nog har jag inte kunnat hitta så många spel utvecklade enbart för den här maskinen.
Efter MSX 2 slutade microsoft att stödja MSX, därför nådde inte många maskiner efter den utanför japans gränser. Microsoft stödde ju IBM och man skulle kanske kunna spekulera i att det skulle ha något med saken att göra. Hursom helst verkar många bra spel ha kommit ut till maskinen och det har ryktats om att MSX spelen ska komma på Virtual Console i Europa någon gång. I Japan finns redan MSX med på virtual console.
Återkommer med en recension av Metal Gear 2 till MSX:en. AVGN har nyligen gjort en recension av Metal Gear 1 till NES:en och där hintas det om att MSX versionen skulle vara bättre så jag kanske spelar den också senare.
Länk till AVGN recensionen av Metal Gear (NES) finns här.
0 Response to "Metal Gear och MSX"