Hem Inlägg RSS Länkar


En Amerikansk choklad och tre Belgare

Upplagd av Christoffer kl. 20:58

Black Chocolate Stout : Brooklyn Brewery
Det görs för lite chocolate stouts. Black Chocolate var perfekt balanserad för sin genre. Fyllig, mörk, stark och med tydlig smak av mörk choklad. Alkohol styrkan ligger rätt högt, ca: 9% tror jag det var, och gör sitt för att fylla ut smaken. Den här ser jag gärna i det ordinarie sortimentet.












Avec Les Bons Voeux : De la Brasserie Dupont
Jag tror att det här skulle vara en ale men den påminner om en lite hårdare humlad veteöl. Även på den här ölen ligger alkoholstyrkan runt 9%. Men den måste vara uppjäst till den nivån med vanligt socker istället för malt eller nåt för den känns ganska blaskig i mitt tycke. Den är intressant om man jämför med det ordinarie sortimentet men är ingen öl jag skulle köpa och lagra i ett par år.









Ichtgems Grand Cru -06 : Brouwerij Strubbe
Så här läser etiketten på baksidan : "I trakterna kring Torhout och Roeselaere i den belgiska provinsen West-Vlaanderen görs syrliga, röda öl, "rood bier", en regional version av det traditionella "bruin bier"(brown ale), ICHTGEMS GRAND CRU är en sådan ekfatslagrad "Flemish red ale" som togs fram till bryggeriets 175-års jubileum, våren 2006. Ölen till denna Cuvee har bryggts och tagits på ekfat från Bordeaux. Under lagringsperioden fortsätter ölen att utvecklas och torrjäser samtidigt som en mjölksyrefermentation äger rum. Efter två års lagring blandas den syrliga ölen med en yngre årgång (som tillför sötma) innan den buteljeras. Resultatet är en läskande öl med viss syrlighet samt tydliga ekfatstoner och restsötma."

Det här var nog den intressantaste av ölen jag köpte. Påminner inte riktigt om nån öl som jag tidigare druckit. Den är inte bara lite syrlig utan sur som citron, nästan iaf. Men helt klart läskande god. Alkohol styrkan ligger på 6,5 men känns knappt av alls, den hade kunnat få vara lite starkare. Men overall en intressant och god öl.



Kriekbier - Liefmans
Den flashigaste och dyraste av ölen i det här inlägget. Som synes på namnet en körsbärs öl. Jag har ingen information om den alls och den påminner om dom vanliga körsbärs ölen på ordinarie sortimentet men en aning godare. Fruktölerna är väl inte mina största favoriter men den här var väl hyfsat god. Passar nog väldigt bra till ost och som törstsläckare en varm sommardag.

1 Response to "En Amerikansk choklad och tre Belgare"

  1. lina Said,

    Wow chokladöl. Det bästa utav två världar.