Hem Inlägg RSS Länkar


Top 10 Bästa Spelmusik

Upplagd av Christoffer kl. 10:51
Jag tänkte att i linje med min nya följetong om spel i musik, lägga upp en omröstning för bästa musik i spel. Omröstningen finns på sidan under "Bowser tycker" och kommer att pågå tills det att jag tycker vi har fått in nog med röster.

Här lägger jag upp lite länkar så att man kan lyssna på musiken ur dom olika spelen som finns med i omröstningen.

Bionic Commando
Det fanns många spel med bra musik till NES men få där alla låtarna var riktigt bra, Bionic Commando var ett av dom.

Alla låtar

Duck Tales
Månbanans tema i Duck Tales till NES blev rankad nr 6 i screwattacks "Top Ten Video Game Themes Ever" men jag tycker den borde ha placerat högre.

The Moon (Remix)

Elder Scrolls - Oblivion
Musik komponerad av Jeremy Soule en spelkompositör som kanske enbart kan överträffas av Nobuo Uematsu (Final Fantasy). Peter Jackson skulle ha anlitat Jeremy Soule till Sagan om Ringen.

Ett urval

Final Fantasy VII
Nobuo Uematsu, spelvärldens kompositör nr.1 och det här spelet innehåller några av hans bästa verk. Här är några låtar.

One Winged Angel - den kanske kändaste av alla Final Fantasy låtarna.
Electric De Chocobo
Aerith's Theme - det mest chockerande och mörkaste ögonblicket i tv-spelens historia var Aeris död.

Katamari Damacy
Det japan-knäppa spelet där man rullar upp hela världen i en boll har några av dom mest minnesvärda och trallvänliga låtarna ever.

Intro - Nah nahnahnah nahnah nahnah Katamari Damacy
Cherry Blossom Season

Legend of Zelda - Ocarina of time
Öppningslåten i Legend of Zelda är, liksom Mario temat, legendariskt. Jag valde här Ocarina of Time eftersom jag tycker att det spelet har dom mest minnesvärda låtarna i Zelda-serien.

Ett par samlade låtar

Mega-Man 2
Det här är 8 bitars musik när den är som allra bäst! Varenda låt i spelet klaffar.

En sammanställning av låtar

Portal
Vem kan väl glömma när man besegrat bossen GLaDOS och den bryter ut i sång.

Still Alive

Super Mario World
Ingen introduktion behövs!

Galen Japan som spelar låtar från alla Mario spelen på piano med ögonbindel

Super Metroid
Spelets intro är något av det mest minimalistiska i tv-spels musik någonsin men stämningssättande som få soundtracks.

Ett medley på piano

Det var allt jag hade. Kom ihåg att rösta!

2 Response to "Top 10 Bästa Spelmusik"

  1. lina Said,

    Jag ville rösta på flera men tillslut blev det katamari ändå eftersom det fastnar så mycket, kan ha den på hjärnan en hel dag.

     

  2. Johan Said,

    Jag ville bara rösta på Faxanadu men det var ju inte med. http://www.youtube.com/watch?v=OcJBonKLhqU
    Tar väl Mega Man 2 ist.