Hem Inlägg RSS Länkar


2D Drömmar

Upplagd av Christoffer kl. 11:07


Varför gör satsar inte fler speltillverkare på 2D plattform och gör något riktigt bra? Jag har inhandlat Little Big Planet (PS3) för mina julklappspengar i år och blev glatt överraskad av spelet som jag trodde egentligen bara skulle vara bra för den inbyggda baneditorns skull. Spelet är riktigt bra. Det känns som om 2D plattforms genren tagit ett steg i rätt riktning eller åtminstone i en ny riktning och det behövs.

Under 2008 har jag gått tillbaka till att spela en hel del 2D plattform och återupptäckt varför jag älskar det så mycket. Precisionen, enkelheten och en aning nostalgi är bara några av ingredienserna. Jag drömmer om att nästa spel med Super Mario och Samus Aran ska vara i högupplöst och supersnygg 2D, en remake av Castlevania - Symphony of the Night med nymålade HD-bakgrunder eller ännu bättre ett nytt Castlevania i 2D till Xboxen och PS3:an.

Genren fick ju en uppsving under -08 med spel som Braid (Live Arcade), Wario Land - Shake it (Wii), Little Big Planet och Mega-Man 9 m.m.. Jag hoppas att spelutvecklarna ser det här som ett bevis på att det fortfarande är en genre värd att utveckla för Little Big Planet och Braid t.ex. har ju bevisat att det fortfarande går att förfina och göra nånting nytt av den. Så snälla spelutvecklare ge mig mera 2D under 2009, Gears of War och Halo (hur bra dom än må va) har jag ju spelat i 40 versioner hur många gånger som helst.

1 Response to "2D Drömmar"

  1. Rawk Said,

    Håller med fullständigt. Jag vill ha en Megaman 2 Remake HD!