Hem Inlägg RSS Länkar


Jag spelar Dead Space och muttrar

Upplagd av Mr B kl. 14:38

Spel är lättare idag än de var för 10-15 år sedan. Att spela igenom ett spel som Dead Space eller Gears of war 2 ska idag vara mera underhållande och berättande än vad Mega Man 2 försökte med. En ganska naturlig utveckling för producenter som redan 1990 hade en idé och en handling som de ville framföra, men då ofta fick berätta den i manualen eller via väldigt korta dialoger i spelen. Nu har de möjlighet att bygga in berättandet i spelet.

Idag så börjar man muttra och svära ifall man dör 2-3 gånger på samma ställe i ett spel och tycker utvecklarna är dum i huvet. Men man är ju så bortskämd med att alltid glida på.

Capcom släppte för några månader sedan ett helt nytt Mega Man spel, utvecklat med samma grafik som NES hade. Mega Man 9 hade samma svårighetsgrad som de tidiga Mega Man spelen. Utan att skoja så satt jag i över 90 minuter innan jag hade klarat en bana i spelet.
Det var en återgång till det "trial and error" mentalogi som präglade spelen på 80:talet och en bit in i 90:talet. Att klara ett spel då handlade mer om tålamod och utvecklas med spelet och att lära sig var fienderna kommer och inte lika mycket om att berätta en historia.

Dead Space spelas just nu. Och det spelet är svårt. Jag muttrar jag svär och jag funderar på montera upp en plexiglas skiva framför min Plasma så jag med gott samvete kan kasta saker mot den. Har kommit 4-5 timmar in i spelet och skulle tro att jag redan dött mer nu än vad jag gjorde genom hela Gears of war 2.

Dead Space är ett bra spel. Men hade man gjort det till FPS (man ser Dead Space från 3:e person) samt att man gjort monster som inte ser ut som snorhögar med armar hade det varit ett ännu bättre spel. Känns som två saker som skulle förbättrat skräckmomenten rejält.



Det var skönt att få lite retro känslor över hur svårt ett spel kan vara. Och att man verkligen ska tycka om att misslyckas. Att klara ett spel ska även handla om utmaningar, inte lalla igenom det halffull och aldrig dö. Så nästa gång jag sitter och svär i soffan över att ha dött ska jag försöka va lite positiv över att ha fått en utmaning = more bang for the bucks.

0 Response to "Jag spelar Dead Space och muttrar"