Hem Inlägg RSS Länkar


Twelve days och en Belmont

Upplagd av Mr B kl. 23:30
Twelve days (of christmas,) Är en julöl från Hook Norton Brewery.
Den har en viss kryddighet av julörter samt nötter. Den har även vissa drag mot en India Pale Ale också i sin beskhet. 5,5% och 500ml och kostar 31 kr flaskan. Ett julöl som passar väldigt bra en mörk vinterkväll när resten av huset redan lagt sig. Specielt bra denna kväll då jag som många andra spenderat den sena kvällen med att spela Castlevania: Symphony of the night.



Symphony of the night är ett spel som jag helt missade då det kom till Playstation 1997.

Man spelar större delen av spelet som "the son of Dracula", Alucard. Som uppstått från en 300 åring vila och upplevs som lätt irriterad över det. Man börjar dock spelet som Richter Belmont fast bara i prologen. Spelet utspeler sig som vanligt i Transylvanien och i Drakulas slott. Spelet har tydliga influenser av Simons Quest i sitt undersökande still då man måste vara rejält klyftig ibland för att veta vad man ska göra. Simons Quest som jag annars tycker fått onödigt mycket skit av AVGN och är som jag minns det ett riktigt bra spel. Men jag har fortfarande inte kommit på hur jag löste "stå på knä och be i 20 sekunder partiet" i Simons Quest. Möjligt jag hade NintendoMagasinet till hjälp, även om jag vill tro att jag faktiskt fixade det själv. Och jag minns att det faktiskt fanns ledtrådar i spelet om hur de svåra partierna skulle klaras.
Andra influenser som "the night" har, är från Metroid i sättet man utforskar värden och valfritt RPG i sättet som man kan levla upp sin karaktär och få olika vapen.


Symphony of the night är verkligen ett toppspel även med dagens standard. Det är old school klassiskt, som spelen från det tidiga 90:talet men samtidigt känns grafiken och ljudet modernt och fräsht. Speciellt musiken är riktigt bra och jag förstår att folk gick bananaz -97 när det kom. En sak som jag inte gick bananaz för är dock ljud-dialogen mellan karaktärerna, de som spelade in dem hade nog en inte alltför inspirerad dag på jobbet.

Spelet har dock sina svaga sidor i kontrollen. När man tar skada blir man stött bakåt rejält långt. Tex kan man komma in i skärm få en smäll och studsa tillbaka till föregående skärm.
Jag tycker även att ett spel ska ha ett slut. Det ska inte ha flera slut beroende på hur man klarar spelet antingen har man klarat det eller så har man inte det. Men jag kan köpa att man kan få
bonus eller extra grej om man ids sitta och klara 100% av ett spel.

Nintendo borde verkligen få tummen ur och se till att Konami inte bara spottar ut Castlevania spel i 2d till Nintendo Ds utan släppar ett till Wii'et också. För det är ett spel jag skulle betala fullpris för. I dagarna släpptes ett Castlevaniaspel till Wii. Castlevania Judgement, som är ett fighting spel som hittils ligger på ett snittbetyg på Gamespot på jättefina 5,2 av 10.

För mig känns Symphony of the night som ett spel man måste ha. Växte man upp med NES och SNES så kommer man verkligen känna sig hemma.


Betyg





0 Response to "Twelve days och en Belmont"