Hem Inlägg RSS Länkar


Julbesvikelse 1983

Upplagd av Mr B kl. 17:53
Snart är det jul. När jag var liten hade jag först en Nintendo 8 bit och senare ett SuperNintendo. Jag fick 2 nya spel varje år. Ett när jag fyllde år och ett på julafton. Då vill man hemskt gärna ha nått bra. Ett SuperNintendospel kostande 1993 mellan 500 och 900:- beroende på spel. Helt sjuka pengar och måste idag motsvara att köpa en helt ny konsol.

Barnen som under julen 1983 ägde en Atari2600 hade med största sannolikhet önskat sig E.T.

E.T till Atari2600 är det sämsta spelet som någonsin släppts. För att göra en lång historia lite kortare:
Atari köpte rättigheterna till namnet E.T med förhoppning av att kunna spinna vidare på succén som filmen hade. Atari betalade, 1983, 25 miljoner dollar för rättigheterna för namnet. Atari ville ha ut spelet snabbt för att verkligen dra nytta av julhandeln.

Spelets ända programmerare fick 5 veckor på sig att dra upp ritningar på spelidé till färdigställande av spelet.
Atari hade för tanke att sälja sjuka mängder kopior av spelet och producerade 4 miljoner kopior av spelet. 1,5 av dessa blev sålda och resterande 2,5 miljoner skeppades tillbaka till Atari som skickade vidare begravdes i en soptip ute i New Mexicos öken.
Det var det första av många misslyckade försök att via ett känt namn kränga ett dåligt spel.

Hur hanterade barnen 1983 att de fått det sämsta spelet som någonsin gjorts. Det fanns inget Internet, det fanns inte e-post. Det fanns en telefon, den hade sladd. Vad gjorde de stackars barnen av sin ilska. Jag kan se det framför mig hur de verkligen försöker, det är ju ett nytt spel. De bränner av första timmen och inser att, fan this really really sucks.

Det första som ramlar in i mitt huvud med negativa barndomsminnen kring spel är min besvikelse över att ha klarat Chip 'n' Dale: Rescue Rangers till Nintendo på en dryg timme. Man får ett spel av farsan för 600:- (1990) och man har klarat skiten på en timme. Nu är ju Chip 'n' Dale ett helt okej spel. Men inte så bra att man vill sitta och varva det 2-3 gånger varje dag. Hur mådde barnen 1983 som fått historiens sämst spel.

Reklamfilm för E.T julen 1983

1 Response to "Julbesvikelse 1983"

  1. Unknown Said,

    shit stackars barn!

    ja du ET måste ju själv varit besviken med tanke på hur mycket hi-tech han själv borde ha ombord sitt Tefat =)